1. Artikel 1 - Algemeen

ALGEMENE VOORWAARDEN HOEFSMID

1.1. Luc Schuerwegh, met maatschappelijke zetel te 8340 Lapscheure, Vredestraat10, België, ingeschreven in de kruispuntbank der ondernemingen onder het nummer BE0677376734 (tevens het BTW-nummer), RPR BRUGGE (de Hoefsmid) levert diensten als hoefsmid voor paarden (de Diensten) aan particuliere en professionele klanten (elk een Klant), en verkoopt Klanten daarbij van tijd tot tijd ook bepaalde producten zoals bv. smeedijzers (de Producten). Tenzij de Hoefsmid afwijkende gegevens verstrekt aan de Klant, kan de Hoefsmid worden bereikt op 0475/37.91.62 en lucschuerwegh@me.com

1.2. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen en zonder afbreuk te doen aan bepalingen van dwingend recht, zijn deze algemene voorwaarden (AV) van toepassing op elke opdracht die de Klant geeft aan de Hoefsmid tot het leveren van Diensten en Producten (een Opdracht). Het geven van de Opdracht door de Klant houdt aanvaarding in van deze AV.

1.3. Deze AV zijn van toepassing op zowel professionele klanten als op consumenten. Voor de doeleinden van deze AV wordt onder consument begrepen elke natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die buiten zijn handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteit vallen. Als de Klant een professionele klant is, wordt de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant uitdrukkelijk uitgesloten, ook als deze op een latere datum werden meegedeeld dan deze AV.

1.4. De Hoefsmid mag een Opdracht weigeren zonder dat de Hoefsmid daarvoor specifieke redenen moet opgeven.

 

Artikel 2 – Prijzen

2.1. Tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven door de Hoefsmid, zijn de (schriftelijke of mondelinge) offertes of door de Hoefsmid ter beschikking gestelde prijslijsten niet bindend. Offertes en prijslijsten zijn louter informatief bedoeld.

2.2. Normaal gezien zullen de Klant en de Hoefsmid vóór aanvang van de Opdracht steeds een prijs afspreken, nadat de Hoefsmid de toestand van de hoeven en/of het bestaande beslag heeft gezien en in functie van de voorkeuren van de Klant. Dit neemt echter niet weg dat prijzen kunnen variëren als tijdens de uitvoering van een Opdracht blijkt dat er bepaalde meerwerken nodig zijn of dat er zich bepaalde bijzondere omstandigheden voordoen (bv. Bleinen, scheuren, etc.).

2.3. Tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven zijn alle prijzen in EUR en inclusief BTW.

Artikel 3 –Voorschot, Betaling en Factuur

3.1. De Hoefsmid mag een voorschot vragen en mag eisen dat de prijs voor de Diensten en Producten volledig wordt betaald alvorens over te gaan tot de levering ervan.

3.2. De Klant moet contant betalen na levering van de Diensten en Producten, of binnen de 14 dagen na de factuurdatum. De Klant moet eventuele klachten met betrekking tot een factuur ter kennis brengen van de Hoefsmid per aangetekende brief verstuurd binnen de 5 (vijf) werkdagen na de datum van ontvangst van de factuur. Daarna wordt de Klant geacht de factuur te hebben goedgekeurd.

3.3. Onverminderd alle andere rechten van de Hoefsmid, is de Klant van rechtswege en zonder ingebrekestelling een interest van 10% per jaar verschuldigd op elk bedrag dat op de vervaldatum van de factuur onbetaald blijft. De verschuldigde interest wordt berekend per dag dat de betaling laattijdig is, en dit tot op de datum van volledige betaling van de factuur.

3.4. Alle door de Hoefsmid gemaakte (on)kosten voor de invordering van achterstallige betalingen (met inbegrip van maar niet beperkt tot redelijke advocatenkosten, deskundigenkosten, griffierechten en overige proceskosten) zijn voor rekening van de Klant. In geval van laattijdige betaling, zal de Hoefsmid de Klant in elk geval een forfaitaire schadevergoeding aanrekenen van 10 % van het onbetaalde factuurbedrag met een minimum van 40 EUR, als vergoeding voor de administratieve en andere invorderingskosten.

3.5. Iedere door de Klant gedane betaling dient in eerste instantie ter voldoening van de gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten en de door de Klant verschuldigde rente, en zal daarna worden aangewend ter voldoening van de oudst openstaande factuur, ook als de Klant bij betaling uitdrukkelijk vermeldt dat de betaling betrekking heeft op een factuur van latere datum.

Artikel 4 – Uitvoering van de Diensten

 4.1. De Hoefsmid zal de Diensten uitvoeren zoals overeengekomen tussen de partijen en overeenkomstig de regels van het goed vakmanschap. De partijen komen uitdrukkelijk overeen dat er op de Hoefsmid een middelenverbintenis rust en geen resultaatsverbintenis.

4.2. De Hoefsmid zal de Klant op de hoogte brengen van de datum en het tijdstip waarop de Diensten zullen worden geleverd zodra redelijkerwijze mogelijk. Tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen, mag de Hoefsmid de datum en het tijdstip van levering van de Diensten wijzigen in functie van zijn planning.

4.3. De Klant moet de Hoefsmid alle documentatie en informatie verschaffen die nodig is om de Diensten te kunnen leveren en de Klant moet al het nodige doen om ervoor te zorgen dat de Diensten kunnen worden geleverd.

Artikel 5 - Aansprakelijkheid

5.1. Artikel 1385 van het Belgische Burgerlijk Wetboek bepaalt: “« De eigenaar van een dier, of ,terwijl hij het in gebruik heeft, diegene die zich ervan bedient, is aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, hetzij het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was. ». De eigenaar of degene die zich van het paard bedient, is en blijft steeds ten volle aansprakelijk voor de gedragingen van het paard. Louter en alleen door het leveren van de Diensten kan de Hoefsmid niet worden beschouwd als degene die zich van het dier bedient. Het leveren van de Diensten zal steeds gebeuren onder toezicht van de eigenaar of door degene die zich van het paard bedient, of door de door hen aangewezen derde.

5.2. Als het paard lichamelijke schade toebrengt aan de Hoefsmid of schade aan de materialen gebruikt door de Hoefsmid, moet de Klant de Hoefsmid daarvoor volledig schadeloos stellen, óók als het dier plots werd opgeschrikt. Dit geldt evenwel niet wanneer de Hoefsmid bepaalde handelingen heeft gesteld die niet als normaal te beschouwen zijn in het kader van een normale dienstverlening door een hoefsmid.

5.3. De Hoefsmid is enkel aansprakelijk voor zijn opzettelijke fout en grove nalatigheid, en enkel voor de schade die een direct en onmiddellijk gevolg is van de uitvoering van de Diensten (en eventueel geleverde Producten). De Hoefsmid is in geen geval aansprakelijk voor indirecte schade (waaronder maar niet beperkt tot gemiste winst of gemiste meerwaarde of andere gevolgschade).

5.4. Voor zover toelaatbaar zal de aansprakelijkheid van de Hoefsmid voor alle vorderingen voortvloeiende uit of in verband met de Diensten (en eventueel geleverde Producten) of hun gebruik, ook beperkt blijven tot de som van het bedrag van de betalingen van de Klant voor de Diensten en Producten waarop de vordering betrekking heeft.

5.5. De Hoefsmid zal niet aansprakelijk zijn t.a.v. de Klant in de mate dat het uitvoeren van een Opdracht werd vertraagd, verstoord of verhinderd door een gebeurtenis die volledig buiten de redelijke wil van de hoefsmid ligt (overmacht). De Klant kan geen schadevergoeding eisen in geval van overmacht.

Artikel 6 – Inspectie van de Diensten en vorderingen m.b.t. vermeende gebreken

6.1. De Klant moet de Diensten onmiddellijk na de levering ervan inspecteren (of laten inspecteren door zijn afgevaardigde) en moet de Hoefsmid onmiddellijk mondeling inlichten van vermeende gebreken of fouten in de uitvoering. Daarna moet de Klant zijn klachten binnen de vijf (5) werkdagen na de levering -of binnen de vijf (5) werkdagen na de datum waarop de Klant het probleem/gebrek heeft ontdekt of redelijkerwijze had moeten ontdekken- per aangetekende brief herhalen aan de Hoefsmid. Als de Klant dergelijke melding doet, stelt dit de Klant niet vrij van zijn verplichting om te betalen voor de Diensten (en Producten).

6.2. Als de Klant de Hoefsmid op de hoogte heeft gebracht van vermeende gebrekkige Diensten (of Producten) overeenkomstig deze AV, en op voorwaarde dat komt vast te staan dat de Diensten (of Producten) gebrekkig zijn, mag de Hoefsmid ervoor kiezen om ofwel de Diensten opnieuw uit te voeren (en desgevallend de Producten opnieuw te leveren), ofwel het gedeelte van de prijs terug te betalen dat de Klant al heeft betaald. Voor zover toegelaten onder het toepasselijke recht, is het opnieuw uitvoeren van de Diensten (of leveren van de Producten) of de terugbetaling van de prijs de enige vorm van herstel voor gebrekkige Diensten waar de Klant recht op heeft.

6.3. De Hoefsmid kan slechts aansprakelijk worden gehouden voor vermeend gebrekkige Diensten of Producten voor een periode van maximaal 10 weken na de levering ervan, waarna het paard in ieder geval opnieuw moet worden beslagen. Voor de meeste paarden is het beter de paarden sneller te beslagen. Sommige paarden vereisen in ieder geval dat het beslag vaker wordt vervangen (bv. paarden in volle groei, sportpaarden, ...) en in bepaalde periodes is het ook gebruikelijk het beslag vaker te

vervangen (bv. tijdens de zomer wanneer een paardenvoet sneller aangroeit, ...). Het is de verantwoordelijkheid van de Klant om te verzekeren dat het beslag voldoende frequent wordt vervangen en de Hoefsmid kan in elk geval nooit verantwoordelijk worden gehouden voor eender welke schade indien de Klant nalaat dit te doen.

Artikel 7– Varia

7.1. Tenzij de Klant uitdrukkelijk aangeeft dat het contract intuitu personae wordt aangegaan, heeft de Hoefsmid heeft steeds het recht om de Opdracht geheel of gedeeltelijk te laten uitvoeren door een onderaannemer of een aangestelde.

7.2. Indien een bepaling uit deze AV tegen de wet, nietig, ongeldig of onafdwingbaar wordt verklaard in een bepaalde jurisdictie, dan zal die bepaling enkel zonder gevolg blijven voor zover ze ongeldig of onafdwingbaar wordt verklaard, en zal dit in geen enkel opzicht de geldigheid of afdwingbaarheid van de rest van de AV aantasten in die jurisdictie. Bovendien zal hierdoor de wettigheid, geldigheid en afdwingbaarheid van de AV in hun geheel niet worden aangetast in andere jurisdicties.

7.3. De Klant moet alle commerciële, technische en andere informatie en know-how met betrekking tot de bedrijfsvoering van de Hoefsmid vertrouwelijk houden.

7.4. Alle geschillen tussen de Klant en de Hoefsmid zullen uitsluitend worden beslecht door de bevoegde rechtbanken van Brugge. Deze AV worden beheerst door en moeten uitgelegd worden in overeenstemming met het recht van België. De toepassing van het Weens Koopverdrag van 1980 wordt uitdrukkelijk uitgesloten.